onsdag den 27. marts 2013

River Rafting på Nilen! (:

Da vi nu alle 4 piger er samlet, er det tid til at få set og oplevet en masse rundt omkring i Uganda. D. 21-25 var vi derfor på tur. Først River Rafting på Nilen ved Jinja, og derefter afslapning på Ssese Ilands i Victoria søen. Fulde af forventninger, spænding og godt humør var vi klar til en fantastisk forlænget weekend, og til at få set noget mere af Uganda! (:
Vi havde planlagt at tage af sted mod Kampala lige efter skole om torsdagen, men planer er til for at blive ændret, for selvfølgelig regnede og tordnede det så meget, at Josef ikke kunne komme ud til skolen på sin boda boda. Men med et par timers forsinkelse kom vi dog afsted til Masaka, fandt en Matatu (minibus) og var på vej mod Kampala. Turen tager knap 3 timer, så pga. forsinkelsen nåede det lige akkurat at blive mørkt inden vi kom derind. Vi skulle overnatte på Red Chili Hideaway, som er et backpackers sted. Ingen af os havde været der før, og med en udetaljeret vejviser, følte vi os meget lost! Heldigvis var der en sød voksen mand i taxaen, som gerne ville hjælpe os med at finde taxaparken. Vi kunne ikke gøre andet end at stole på ham og følge med, hvilket vi gjorde. Det var den værste gåtur nogensinde! Følelsen af at være som sild i en tønde, hvor vi var de eneste sild, og resten var torsk.. Underlig metafor, men det var virkelig ubehageligt. Endelig fandt vi en special hire taxa, og kørte afsted. Godt rystede efter at være blevet råbt efter, forfulgt, og fundet ud af at nogle havde lynet vores tasker og jakkelomme op (heldigvis var der ikke noget i de lommer de kunne tage!). Manden i taxaen var sikker på han vidste hvor vi skulle hen, men fordi en afrikaner siger ja, betyder det ikke de har forstået det.. Men efter at have kørt lidt rundt, spurgt os frem osv. fandt vi endelig frem! Fantastisk følelse!! Vi fik anvist nogle køjesenge, spist noget pizza, hygget, og så var vi ellers godt trætte efter den lange tur, og fulde at spændingen til den efterfølgende dag! (:
Mathilde og Sofie med lækker pizza
Det skal da også lige med, at jeg for første gang i 2 måneder fik yoghurt med müsli til morgenmad – så lækkert! Vi blev hentet af en minibus fra ”Nile River Explorers” kl. 7:30 om morgenen. Under ventetiden fik vi da også lige hilst på en abe der kom forbi(:
I bussen på vej til River Rafting
Efter en køretur på godt 1½ time, var vi fremme på backpackers i Jinja. Her fik vi de første instrukser og fundet den rette redningsvest og hjelm. Herefter blev vi stuvet sammen i en åben vogn, og så afsted mod Nilen. På den knap 1 time lange køretur blev vi budt på frisk frugt og en lækker rolex (chapati med omelet). Da vi kom frem var det tid til at efterlade tasker og sko i bilen, og så begive os mod vandet. Her fik vi flere instrukser, og de var lige ved at skræmme os fra vid og sans. Men selvfølgelig skulle vi jo prøve(:
4 tøser klar til eventyr! ;D
Instruktøren fortæller de skræmmende realiteter, og hvordan vi undgår skader..
Vi 4 piger blev sat sammen med en koreaner og en skotter, og steg i gummibåden til vores søde instruktør Alex. Først skulle vi øve os i at sejle fremad, og med 5 piger i en båd, synes Alex vidst det gik lidt for sløvt. Så han råbte lidt mere mens han kom med sit karakteristiske grin, og vi adlød så godt vi kunne(: Da der er meget stor change for, at båden tipper i vandet, så skulle vi selvfølgelig også øve denne manøvre. Så Alex tippede båden, vi blev smidt i vandet, og så stærk som han var, fik han hevet os alle ind igen. Vi var nu klar til at begive os til den første rapids. Spændte, nervøse, med adrenalinen pumpende i blodet og humøret højt, begav vi os afsted. Med alt vores girlpower klarede vi os igennem uden at tippe om. Det skal siges at flere af bådene med flest drenge i gjorde(:
På vej ned af en rapid
Vi forsøger at blive i båden..

De forskellige rapids har forskellige kategorier fra 1-5, hvor 5 er den sværeste/farligste/vildeste. Det var virkelig vildt at blive slynget rundt på bølgerne på den måde, og efter at Alex fortalte os, at vi nu have klaret en 4’er og en 5’er, uden at falde overbord, følte vi os virkelig seje. Dog synes nogle af drengene fra de andre både at vi trængte til en tur i vandet, så hvis man ikke fik set sig ordentligt for, når de sejlede forbi, så blev man hevet i. Og ja det skete et par gange for mit vedkommende..
Mod bølgen blå
At være så meget i kontakt med vand og sol en hel dag, betød også, at vi vendte godt solbrændte hjem.
Efter at have klaret 4 rapids var det tid til en frivillig svømmetur i Nilen. Så vi hoppede i, og med den stille strøm blev vi glade ført roligt ned af Nilen. Naturen omkring var fantastisk smuk, og vi kunne slet ikke lade være med at tænke på, at det virkelig var Victoria Nilen vi flød rundt på. Når strømmen blev en smule stærkere, kunne man lige hægte sig på en af de 6 sikkerhedskajakker eller kanoer, der hele tiden var omkring os. Disse var klar til at hjælpe hvis man blev smidt af gummibåden under en af de mange rapids.
Sikkerhedskajakerne var klar til at redde os hvis vi faldt i
Vores cool instruktør Alex byder frygtløs bølgerne velkommen..
Efter den skønne svømmetur var det tid til snack, og vi nød friskskåret ananas og kiks i bådene. Virkelig skønt at sidde midt på Nilen omgivet af den smukkeste natur og i det dejligste solskinsvejr! Nåhr ja, vi så da for resten også lige en slange på vej mod vandkanten og Sofie og Nicoline så en babykrokodille.. Men elles var det meget fredfyldt.. (:
Lækker snack midt på Nilen
Efter vores pause var det tid til at bruge lidt armkræfter igen, og vi susede gennem bølgerne, blev smidt rundt i båden, og forsøgte at klamre os så godt fast som muligt, og lytte til hvad Alex råbte vi skulle. Vi grinede og skreg konstant, undtagen når vi skulle holde vejret fordi en flere meter høj bølge skyllede over os. På et tidspunkt kom vi til en grate 6, som var for farlig at tage, og vi måtte gå i land og gå udenom. Herfra var den smukkeste udsigt, og vi følte os en smule lettede over at vi kom udenom det der mest af alt lignede et vandfald.
En del af raftingholdet foran en kategori 6 som vi pænt gik udenom..
Herefter var der flere bølger og rapids klar til os, og vi klamrede os til båden så godt vi kunne, satte os på kanten og roede i takt (eller det forsøgte vi i hvert fald..), og satte os på hug i båden når tiden var inde til det. Samtidig med vi også forsøgte at holde fast ved og øje med vores padle, så vi ikke fik ramt hinanden. Men ved den sidste rapids var bølgerne for høje, og båden tippede. Vi blev slynget bagover og ned i vandet, flød hurtigt med strømmen, og forsøgte at trække luft ind i lungerne mellem alle de meterhøje bølger der skyllede over os. Selv om det var vildt sindsygt, var det virkelig fantastisk sjovt!! (:
Bølgerne blev for mange og for store..
..og båden tippede og vi blev slynget ud
Find mzunguerne..

På vej mod overfladen..
Vi kom lidt efter lidt alle tilbage i båden, og turen på Nilen var slut. Herefter var det tid til en lækker frokost,  noget tørt tøj, og så tilbage på backpackers i Jinja. Vi havde som sagt lige været ude at River Rafte, men køreturen tilbage i den åbne bil var som Road Rafting, og vi blev rystet godt igennem på den hullede jordvej i den halvanden time. Men udsigten til de små runde lerhytter og alle børnene der råbte og vinkede, gjorde det hele udholdeligt(:
Efter af være kommet til Backpackers i Jina, kørte vi straks afsted mod Nile River Explorers Campsite, også et Backpackers sted, hvor vi skulle overnatte. Her var virkelig fantastisk, og det smukkeste backpackers sted jeg har set. Til en smuk solnedgang på en terrasse helt ud til Bujagali (en del af Victoria Nilen) og med den smukkeste udsigt, nød vi aftenen og fik snakket og grinet os godt igennem dagens oplevelser. At slutte dagen af med et varmt bad, for første gang i 2 måneder skal også lige siges at være en fantastisk og ubeskrivelig følelse, og afsluttede en fantastisk dag helt perfekt! (:

Nicoline og jeg nyder solnedgangen (: