Det er nu gået op for mig, at jeg faktisk slet ikke rigtigt har fået
fortalt noget om, hvad det egentlig er jeg går og laver hernede i hverdagene..
Så det må jeg hellere få gjort noget ved(:
Tirsdag og torsdag underviser Nicoline og jeg på Cornerstone School ved
byen Kitiiti. Det er en meget bakket tur på
boda boda på ca. 15 min. fra farmen.
Skolen er placeret midt på en mark omgivet af ananas.
Skolen har et godt ry, og mange elever går mange skridt hver dag i deres bare
fødder, for at komme til undervisning. Utroligt så selvstændige små børn er
hernede!
Man kan dog også tydeligt mærke, at hvis det har regnet om natten eller
morgenen, så er børnene forsinket. Men det er jo helt forståeligt når man tænker på deres situation. Selv hvis
det er overskyet og derfor lidt mørkere i vejret, så kommer mange lidt for
sent. Lærerne forklarede os en dag, at det er fordi de pga. det mørke vejr,
ikke har registreret at det er blevet morgen endnu.. Regner det om morgenen
udskydes undervisningen, til der er kommet nok elever til at begynde.
En regnfuld morgen hvor vi venter på, at flere elever skal komme (: Til venstre ses skolens klokke der bliver slået på med en pind.. |
Skolen bestyres af Pastor Vincent og ledes af Headmaster Josef (ham vi var i kirke hos den anden søndag). Af faktuelle oplysninger kan det siges, at der er godt 200 elever der undervises af 9 lærere. Da der som nævnt er 9 klasser i alt, så giver det for de hurtige en lærer til hver klasse. Nogle lærere følger en bestemt klasse hele tiden, mens andre har nogle bestemte fag i forskellige klasser. De små klasser går i skole fra 8:00-13:00, mens de ældre er der helt til kl. 17:00. De ældste klasser har desuden også undervisning om lørdagen. I tiden op til de forskellige tests kan de også finde på at tage aftenerne i brug. Tænk at jeg kunne synes jeg havde en lang skoledag i Danmark..
Miss Pauline underviser en af de ældre klasser. Her har de endda både bænk og bord. |
Hernede begynder nogle i skole allerede når de er 3 år! Dette giver navn til klassen for de mindste: ”Babyclass”. Dog er det ikke alle der starter
så tidligt, og nogle er derfor et år eller 2 ældre.
Babyclass. Her er rigtig mange elever! |
Den næste klasse hedder
”Topclass”, og det er her Nicoline forsøger at holde styr på 30 elever sammen
med Miss Josefine. De hjælper hinanden med de fleste fag; englisch, numbers,
writing, drawing, rhymes osv.
Topclass stuvet sammen i et meget lille lokale.. |
Herefter begynder Primary School. Cornerstone har klasserne P1-P7. Jeg
har været så heldig at få lov til at undervise de skønne børn i P1 og P2. Igen
kan alderen variere en del, da de kun kan rykke op i den næste klasse, hvis de
består en test. Men størstedelen i P2 er omkring 9 år. I begge klasser
underviser jeg i henholdsvis engelsk og matematik.
Skolen går meget op i, at eleverne skal blive gode til engelsk, og al
undervisning på skolen foregår derfor på engelsk. Men de andre lærere slår
selvfølgelig ofte over i Lugandisk, hvis der er noget deres elever ikke
forstår. Her har Nicoline og jeg så lidt et problem, da vores Lugandiske ordforråd ikke rækker ret langt
(men det bliver da bedre og bedre..). Så det er lidt en udfordring nogle gange
når de spørger om noget. De gentager og gentager, og jeg gentager ”English please, english please”. Men trods sprogbarriererne,
så ender vi stort set altid med at forstå hinanden til sidst(:
Klasselokalerne er også noget helt andet end hvad man overhovedet kan
forestille sig sammenlignet med en dansk skole. P1 og P2 holder til i ”den gamle
bygning”, sammen med babyclass og P3. Bygningen består af nogle træstolper der
er forbundet med måtter, og taget er lavet af strå. Dog er mange af måtterne i stykker eller faldet ned. Murerne mellem klasselokalerne er ”meget luftige”, og de
fleste steder blot halvmure.
Den gamle bygning, hvori jeg underviser. Fra venstre er klasselokalerne: P3, babyclass, P1 og P2. |
De ikke fuldendte mure mellem lokalerne betyder, at man kan se gennem alle
lokalerne, og følge med i undervisningen rundt omkring. Dette går dog desværre
også ud over undervisningen, da en klasse der larmer ikke kun forstyrer sig
selv. Og sker der noget interessant ved siden af, går der ikke længe inden
alles blik, forståeligt nok, er rettet mod dette. Derfor endnu en udfordring der
til tider kan kræve en del tålmodighed og ord som ”quiet P2” og "sit down" kan flittigt blive
brugt. På den anden side, er de også utrolig opdragene og artige; nejer når de
afleverer deres hæfter, kalder mig ”Miss teacher Heidi”, kan den ene fine
sætning efter den anden på rygradden.
En flok piger fra P1 (: |
Hver lektion startes med at jeg nævner
ugedagen, datoen, måneden og året, og de gentager. Herefter spørger jeg hvilken
skole de går på, og de nævner en lang remse. Derefter nævner de deres klasse og dagens fag og emne. Ja sådan starter
alle timerne hernede, og herefter kan selve timen starte. Først skal der laves
eksempler på tavlen, og eleverne råber i munden på hinanden: ”Me teacher, me
teacher” og vinker med hånden i vejret, for at komme op til tavlen og forsøge at løse opgaven. Noget af det jeg også beundrer, er, at
de er så ivrige efter at ville op til tavlen og for at lære noget. Skønt!
En af mine elever i P1 forsøger at løse en opgave på tavlen (Da Nicoline kom ind med kameraet havde de andre i klassen lidt svært ved at sidde stille.. ) |
Efter eksempler er det tid til at dele alle deres hæfter ud. Her kommer
mine sprogkundskaber igen på prøve, når jeg skal forsøge at udtale deres
navne.. Heldigvis griner de ikke ret meget af mig.. Hernede skal de skrive alt
ned; dvs. dato, skole, klasse osv. skal hver dag stå øverst på siden, derefter
øvelserne der er lavet på tavlen, og så til sidst Exercise; hvor dagens øvelse laves, for at se om de har forstået det ordenligt. Her kommer så en smule
stilhed, hvor de hver især koncentrerer sig om at skrive. Klasselokalet indeholder
kun små bænke og måtter til de resterende elever. Når der skal skrives, sætter
eleverne sig ned på jorden bag ved deres bænk, og bænken bruges som bord!
Blyanten spidses jævnligt med den ikke børnevenlige men musthave blyantspidser.
Når de er færdige, kommer de til mig for at få det hele rettet igennem,
og de elsker når de får en ”High-five” eller ”Thumbs-up” (:
Der rettes opgaver i de små hæfter(: |
En ulempe er dog,
at de selvfølgelig ikke alle er færdige på samme tid, og det kan til tider godt
kræve en del tålmodighed og opfindsomhed, for at blive ved med at holde styr og ro på klassen, så man ikke forstyrrer
dem på den anden sidde af ”muren”. På den ene side ønsker jeg de har respekt
for mig, men på den anden sidde ønsker jeg også at de får et mere afslappet
forhold mellem elever og lærere, så det ikke altid skal være så stift og
indikeret af hierarkiforskelle. Så jeg skal lige have fundet den rette
balance. (:
Nogle gange føles det lidt som at gå tilbage i tiden, hvor eleverne
kunne finde på at give læren et æble. Især de små elever vil utrolig gerne give
noget ud, og vi har stort set hver dag ananas, passionsfrugter, appelsiner og
avocadoer med hjem! De har så lidt, og så insisterer de alligevel på at dele
ud..
Dagens gevinst ;D |
Vi møder på skolen kl. 8. Efter morgensamling går jeg til P2 hvor jeg
underviser indtil 10:30 hvor der er Breaktime. Lærerne samles på lærerværelset
(topclass´ klasselokale), og vi får the eller porridge ( tyk”majsmælk”) samt en
chapati. Dette serveres af eleverne, og indikerer igen den hierarkiforskel som
hersker på skolen. En af de ting jeg har det lidt svært med at skulle se på.
Kl. 11 starter timen igen, og jeg underviser P1 indtil kl. 13 i henholdsvis engelsk og matematik.
Jeg havde gjort mig mange tanker omkring det at skulle undervise. Det er jo ikke ligefrem noget jeg har erfaring med. Det er til tider noget af en udfordring, men jeg er virkelig positivt overrasket, og er faktisk blevet ret glad for det (:
Den nyere hovedbygning. Miss Josefine (rød trøje) står ved vinduet indtil Topclass, der også fungerer som lærerværelse |
En eftermiddag var vi til forældremøde på skolen. Her var nok 50
forældre stuvet sammen i et lille lokale på små bænke, mens en flok sad
opmærksomt og lyttede udenfor døren og vinduet. Vi skulle (selvfølgelig) sidde
aller forrest, men hovedet rettet mod dem alle sammen. Mange ting blev fortalt
og diskuteret, og vi skulle præsentere os selv og holde tale for forældrene. Vi
roste skolen og opfordrede forældrene til at blive ved med at sende deres børn
i skole. Det er nemlig ikke alle forældre hernede der kan se hvor vigtigt det
er for deres børn at de får en uddannelse. Den største beskæftigelse hernede er
landbrug, og mange føler derfor de har mere brug for deres børn derhjemme.
Desuden fortalte vi dem også om vigtigheden af det engelske sprog og nogle
personlige oplevelser. En god fornemmelse da det var godt overstået! (:
En flok glade elever (: |
En sag der blev diskuteret meget på mødet, var den gamle
undervisningsbygning, som babyclass og P1-P3 hører til i. Denne er i så dårlig
stand, at det kan gå hen og gå galt hvis det trækker op til storm. Skolen er
klar over problemet og ønsker at gøre noget ved det, men mangler midlerne. De
opfordrede nu forældrene til at give tilskud til byggeriet; 10.000 UGX pr.
forældrepar ( = 24 kr.). Det er dog langt fra alle forældre der har råd til dette,
hvilket også blev diskuteret. Det lyder ikke som meget, men pengene har jo en
helt anden værdi her, og de lever i en situation mange af os slet ikke kan sætte
os ind i. Nogle forældre er dog begyndt at betale, og i dag kom der til vores
overraskelse pludselig en håndfuld arbejdere der begyndte at grave ud til
fundamentet. Headmaster Josef fortalte mig, at han godt ved de ikke har råd til
det hele endnu, men at de beder Gud om hjælp. Endnu engang er jeg fascineret af
deres tro og mod!
Udgravningen til den nye bygning er begyndt. Det foregår med håndkraft med en lille hakke.. |
Vi har været så heldige at få sponsoreret en masse blyanter og nogle
viskelædere fra ”Bøger og Papir” i Hedensted. De blev medbragt på en fin
solskinsdag, og lærerne og eleverne var meget begejstrede for hver at få deres
egen blyant. Sikke en glæde! Vi takker mange gange!
Blyanter i massevis blev pakket i kufferten(: |
Eleverne stod på rækker, som til morgensamling, og vi fortalte om den sponsorerede gave |
Der uddeles en blyant til hver elev |
Sidst på formiddagen begyndte elever at stille bænke an ude i skolegården, og da vores gæster ankom var vi alle samlet udenfor.
Headmaster Josef taler til eleverne |
Skolens kor synger for os |
Der danses. Selv de små børn forstår at vrikke mere med hofterne end os stive danskere.. |
Herefter havde Martin lovet at spille fodbold, og hele skolen gik hen til fodboldbanen for at se med. Hernede er det oftest sådan, at drengene spiller fodbold, og pigerne spiller netbold (minder lidt om barsket). I anden halvleg mente de dog, at Nicoline og jeg skulle være med. Jeg takkede ja til en udfordring og til at gøre mig selv til grin, da jeg ikke ligefrem er der store spiller. Men en sjov oplevelse var det, også selv om mit hold tabte med et enkelt mål.. (:
Der spilles fodbold. Bar overkrop mod dem med trøjer.. |
Der sjippes (: |
og hoppes i elastik (: |
Mens jeg rendte rundt og svedte på fodboldbanen, var Nicoline travlt beskæftiget med at få flettet sit hår (: |
Glade og vinkende elever løber efter os når vi kører afsted (: |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar