onsdag den 3. april 2013

Safari i Queen Elisabeth National Park

Pga. påsken havde vi fri et par dage i sidste uge, så torsdag var vi 4 tøser igen, lidt impulsivt, på farten. Denne gang mod Queen Elizabeth National Park for at tage på safari. Vi planlagde at tage af sted torsdag sidst på eftermiddagen, men igen er planer til for at blive ødelagt, for det regnede jo selvfølgelig, så vi ingen steder kunne komme.. Vi var dog så heldige, at Pontiano skulle til Masaka, så vi fik et lift. Vi fandt en busholdeplads, og fik at vide at en stor bus ville komme om få minutter, så det var jo perfekt. Men man skal ikke glæde sig for tidligt. En halv time senere spurgte vi igen hvornår bussen ville komme, og fik igen samme svar. Vi ventede pænt, og efter 1½ time kom vi endelig med en matatu (minibus), og var på vej mod Kasese. Efter mange stop og meget lidt benplads var vi efter godt 5 timer endelig fremme! Selv om turen var meget lang, var især det sidste stykke mod vores camp i nationalparken utrolig smuk. Marker med te der bugtede sig, bjerge i horisonten, savanne med antiloper, og et par zebrastriber gjorde turen udholdelig(:
Frokost på turen; kiks med chokolade..
Temarker udenfor nationalparken

Vi kom frem til Simba Safari Camp, som er lokaliseret inde i den næsten 2000 km2 store nationalpark, fik tildelt vores køjesenge og fik et længe ventet måltid mad. Eftersom kl. nu var blevet ca. 19:00 og fik ikke havde fået andet end en chapati og lidt kiks og chokoloade siden morgenmaden, så var vi godt sultne. De havde dog kun 2 retter at vælge imellem; kartofler med smør og kødsovs, eller kartofler med smør og grøntsagssovs.. Så vi fik 7 kartofler på en tallerken med en smule sovs. De går ind for mange kulhydrater hernede.. (: Efter at maven igen var nogenlunde tilfreds og myggenettene efter en del besvær var blevet ordnet, var vi klar til at sige godnat.
Myggenettene kræver tålmodighed..
Næste morgen ringede vækkeuret allerede 5:30. Vi fik en lækker morgenmad bestående af cornflakes, juice, brød og cheese omelet, og med solen på vej op over Afrika, var vi fuldstændig klar til safari! Vi blev hentet af vores guide og chauffør, og kørte afsted i den lille åbne minibus. Det varede ikke længe inden savannen bredte sine arme ud foran os, og den røde sol steg op foran bjergene i horisonten. Massevis af antiloper og vandbøfler prydede landskabet.
Solopgang over savannen

Antilope på savannen

Det varede dog ikke længe inden vores guide pludselig sagde lions, og til højre for os sad nu 8 løver! Det var et ret vildt syn at være så tæt på dem, og med den åbne savanne foran sig. En flok antiloper og vandbøfler holdt til på den anden side af vejen, og man kunne pludselig se hvordan den ene løve var meget interesseret i en antilope der var kommet lidt væk fra flokken. Den forsøgte at snige sig stille frem. Det sjove var at vandbøflen nu gik i aktion, og stillede sig foran antilopen, og gik mod løven. Ja faktisk skræmte den løven væk, så den gik tilbage til sin flok. Ret sjovt at se hvordan dyrene forsvarer hinanden, også selvom de ikke er af samme art. I løveflokken var to små unger, som vi selvfølge kaldte Simba og Nala, og fik mange associationer til løvernes konge (:
Løven på lur efter antilopen
Løver på udgik
Løveflok

To mzunguer og en løve

En vild oplevelse at køre rundt i en park, så tæt på dyrene, og vide at de ikke er hegnet inde på nogen måde. I princippet kunne de forlade parken hvis de fik lyst.. Det gør virkelig det hele utrolig spændende! Vi kom desuden også forbi en flok elefanter flere gange, der nød skyggen under træerne ved vejkanten.
En fin elefant

Elefant på vej til at slå en kolbøtte..

Elefanten vinkede farvel
Vi kom også pludselig forbi en bavianflok:
Abefamilie
En bavian holdt skarpt øje med os lige foran bilen

Den lille abe får loppekur af sin mor

Senere gik turen over Savannen og mod en lille fiskerlandsby. Her blev vi mødt at flodheste der stak deres snude op af vandet og viftede med ørerne. Rundt om dem sejlede fiskere rundt i deres små både, og kom ind med nattens fangst. Landsbyen lå helt ud til kanten af søen, og vores guide fortalte hvordan flodhestene om natten kom op og græssede helt oppe ved husene! Pyha, så må man nok hellere sørge for at holde sig inden døre.
Fiskerbåd på vej mod flodhestene
Vi kom også forbi en saltsø. Den er inde i parken, men er ejet af forskellige private mennesker, som har et lille stykke hver. Når solen brænder, tørrer den saltet, og det kan spises. Her var der også små boder med hjemmelavede afrikanske ting, og vi fik gjort nogle gode indkøb (:
Solens stråler strækker sig mod saltsøen

Saltsøen i baggrunden

Craftshops ved saltsøen
Efter 4 timers game drive blev vi kørt til et lækkert hotel, hvor vi nød formiddagen med den skønneste udsigt! Det skønne hotel betød også, at maden var utrolig dyr. Her blev vi lidt for nærrige, og det endte derfor med en cola og et par stykker chokolade til frokost.. ;D
Afslapning på hotellet
Nicoline med udsigt over savannen fra hotellet
Nyder udsigten over Lake George
Kl. 14:30 blev vi hentet af vores guide og chauffør igen og kørt til en båd, og vi havde nu 2 timers bådtur på Kazinga Channel i vente. Denne tur bød på massevis af flodheste og vandbøfler. Desuden så vi også elefanter der søgte skygge under træerne nær floden, og hundredvis af forskellige fugle.
Et skelet ved vandkanten vidnede om, at flodhestene har et helt andet forhold til hinanden end antiloperne og vandbøflerne. De kan nemlig finde på at slå hinanden ihjel. De er dog vegetarer, og efterlader måltidet til f.eks. antiloperne.
4 tøser klar til sejltur  (:
Et par flodheste kom forbi
Flodhesteskellet..

Flodhestene hygger sig med vandbøflerne

Efter vi kom i land, var det tid til at vende næsen tilbage mod vores camp. Det blev dog kun til et hurtigt visit, inden vi tog ind til Kasese for at få pizza og pomfritter, og afsluttede dagen helt perfekt! (:
Så krydsede vi også lige Equator (:
Næste morgen var det tid til at vende hjem mod Kamuzinda Farm igen. Vi skulle med boda boda til den nærmeste by for at komme med en bus. Men selvfølgelig regnede og tordnede det helt vildt, så vi ikke kunne køre. Vi fik hotellet til at ringe efter en taxa, men selvfølgelig var der ikke nogle taxaer i nærheden der kunne komme. This is africa! Så vi var rimelig meget strandet i vores camp.. Hotellet fik det arrangeret sådan for os, at de fik en stor bus til at holde lige uden for hotellet, som vil køre os direkte til Masaka. Men igen, det går ikke som man tror, og da bussen kom forbi kunne vi selvfølgelig ikke komme med alligevel. Efter en kort irritation over at have stået så tidligt op, fandt vi plads i sofaerne i restauranten igen og fandt kortspillet frem. Endelig kom der en anden bus og vi kom afsted. Denne gang med en stor bus, og masser af plads på den første del af turen. Der var endda musik på hele turen med musikvideoer til. Det var dog selvfølgelig afrikansk musik det meste af det, og tror kun de havde en cd. Så de samme sange blev spillet utrolig mange gange!
Vi hygger mens vi venter og venter på bussen.. (: